Tuesday, November 30, 2010

asing..


pernah seorang sahabt bertanyakan stu soalan pada aku, yang sebelum ni ramai juga dah banyak tanya pada aku.. macam mana aku mantain dengan kehidupan @ identiti aku sekarang bila berada di rumah, yang mana jelasnya family aku berbeza corak pandangan dengan aku... emm ntah lah nak kata senang nak mantain tu memang tak lah jawapnya, susah juga ye la bila di rumah sewa bersama dengan orang yang sama corak pandangan ni under control la lagi, comform akan solat berjemaah, insya'allah da yang kejutkan untuk qiam, akan da pengisian walaupun tengah makan, main buaian kat padang, ataupun mengisi masa untuk bed time story..emm bile di rumah diri sendiri kena ingatkan... kadang2 terleka juga lah.. tapi cepat2 sedar kan diri balik... kadang2 tak dinafikan akan ada rasa terasing, ye lah nak lagi bila kita mempunyai arah pandangan yang berbeza dengan family.. tapi aku akan ingat satu perkara yang mana Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

“Sesungguhnya bermula datangnya ISLAM dianggap asing (aneh) dan akan datang kembali asing seperti permulaannya. Namun berbahagialah orang-orang yang asing itu."

Para sahabat bertanya kepada Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam:

“Ya Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan orang asing (aneh) itu?”

Lalu Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam menjawab:

“Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

jadi untuk mantain bukan mudah, but you have to try it harder... kita tak boleh harapkan orang lain untuk jaga diri kita, kita yang bertanggungjwab keatas diri kita sendiri, jadi kita kena ada positive mind, we have to be strong walau kat mana pun kita berada, tak kira lah dirumah ke, di kampus ke, di hutan ke, ape2 pun yang jadi pada diri kita adalah disebabkan diri kita sendiri.. ape2 pun sekarang, sudah2 lah berfikir macam mana nak mantain itu dan ini, jangan terlalu penatkan akal untuk berfikir, tapi bertindak, berfikir tanpa tindakan pun takde maknenya, bertindak tanpa berfikir pun bukan something yang bagus... jadi..renung2 kan selamat beramal... tu sebab dia cakap renung2 baru dia cakap selamat beramal,sebab nak suruh kita berfikir baru kita boleh bertindak dengan betul..

2 comments:

  1. syukran ats perkonsian yg sgt bermakna :)
    semoga bahagia menanti buatmu dihujung sana...ameen

    ReplyDelete
  2. amin... semoga bahagia juga menanti buat the prayer of allah...

    ReplyDelete