Tuesday, November 23, 2010

sikap bertangguh?? bagaimana mengatasinya?

aha.... aku pasti setiap kita pasti akan ada satu sikap buruk iaitu sikap suke bertangguh, especially me la....heheehe... aku memang da masalah bertangguh dalam buat kerja yang sangat kritikal.. ah, before kita nak atasi masalah suka buat kerja tertangguh ni, kita kena tengok balik ape yang membuatkan kita suka bertangguh-tangguh...
1. pengurusan diri,masa,sumber dan tugas yang lemah.
2. takut, samaada takut kepada kegagalan mahu pun takutkan kejayaan. ada orang takut berjaya kerana kejayaan bermakna tanggungjawab lebih besar , masa makin sibuk dan tiada masa untuk perkara lain, ramai orang yang akan dengki dan sebaliknya. ada pula yang takutkan kegagalan kerana bimbnag dikritik, dimarahi dan dipandang rendah, takut kerja tidak cukup bagus dan sebagainya. walau ape pun sekali alassannya 90% daripada ape yang disangkakan sebenarnya tidak akan berlaku.
3. terlalu mahukan kesempurnaan , ada ketikanya sesuatu perancangan itu tertangguh perlaksanaanya kerana kita mahukannya terlalu sempurna. begitu banyak masa dan tenaga dibazirkannya dengan mengkaji keburukan-keburukan yang mungkin akan terjadi.
4. masalah fizikal. masalh kesihatan dan tenaga yang kurang boleh mendorong perasan malas. ini membuatkan banyak kerja-kerja gagal disempurnakan kerana diri tidak produktif.
5. masalah sikap, sikap adalah penyumbang paling utama kepada masalah tangguh. apabila kita bersikap sambil lewa, ambil mudah dan tiada komitmen serta disiplin terhdapa diri kita dan tugas-tugas yang diserahkan maka segalanya pasti akan tertangguh.

ok, kita dah tau apa puncanya, sekarang kita makan ubat, jadi baru boleh sembuh dari penyakit buat kerja tertangguh.
1. agih-agihkan tugas - pastikan tugasan bersesuaian dengan tenaga dan masa yang diperuntukkan . salah satu penyebab kepada tangguh ialah rasa kerja yang mahu dibuat itu terlalu sukar atau terlalu banyak. kalau terlalu banyak, agih-agihkan tugas kepada bahagian yang lebih kecil . kalau terlalu sukar , dapatkan seseorang yang boleh membantu. tanya mereka! jangan jadi orang yang berat mulut . dalam dunia ini tiada siapa yang akan membantu kita tanpa diminta.
2. buat senarai tugas atau "TO DO LIST"
3. dapatkan satu diari , nak canggih pakai "palmtop". malah telefon bimbit pun dah boleh masukkan aktiviti kita. sebenannya, jangan bazirkan duit dengan membelanjakan wang membeli diari atau organizer yang mahal2.
4. cara-cara untuk ingatkan kita. contoh, jam loceng , komputer, digital organizer.
5. sediakan segala keperluan awal . contoh: nak ambil pemadam, hanya kerana itu tertangguh 30 minit. nak ke bilik air dan sebagainya . kita kena ingat , kita dibayar gaji untuk bekerja 8 jam sehari jadi buatlah yang terbaik!.
6. tukar cara fikir atau 'mindset'kita.
7. just do it!. jangan pedulikan ape orang kata. ia adalah soal masa depan kita . believe it or not 90% daripada sangkaan-sangkaan dan kebimbangan kita itu sebenarnya tidak berlaku.
8. belajar dari kesilapan, mula melangkah apabila sudah ada perancangan dan jangan tunggu untuk segala-galanya sempurna sebab ketidaksempurnaan itu sememangnya sifat semulajadi setiap hasil ciptaan manusia.
9. senaman secara konsisten , 20 minit sehari, 3x seminggu.
10. rehat yang cukup - lakukan meditasi atau rileks. itu gunanya kita lepas solat sambung zikir dan berwirid..

No comments:

Post a Comment