Wednesday, November 24, 2010

WARKAH BUAT SAHABAT

Sahabat,
Kuntum-kuntum kenangan itu, masih tetap mewangi dan mekar di sudut hati ini walaupun jaringan usia semakin merobek dibawah masa. Terkedu aku dalam mengatur keikhlasan hati bahawa aku bersyukur dengan caturan pertemuan yang diaturkan oleh Allah swt.
Masa bukanlah terlalu kejam untuk menjarakkan kita , kerana segalanya adalah atas ketentuan-Nya . Lalu dek cita-cita dan matlamat yang menanti , kita tetap setia mengatur langkah mencari untaian ilmu buat menampal kekosongan jiwa . Memang sudah lumrah alam setiap pertemuan bersulamkan perpisahan, walaupun kita tidak merelakan namun pemergian suatu ketetapan . Segala-galanya demi memburu Mardhatillah agar hati-hati kita tetap disatukan oleh-Nya dalam satu wadah perjuangan yang jitu. Biar dimana kita dicampakkan , hadaf dan fikrah kita biarlah sebati . Semadikanlah perjuangan fillah ini agar ianya dapat disatukan sebagai satu martabat yang telah lama diimpikan.
Sahabat,
Teruskan perjuanganmu, jangan sekali-kali toleh ke belakang. Sememangnya perjuangan itu pahit , namun janji Allah itu tetap benar. Bukan intan permata galang gantinya, tetapi kepahitan tercalit duri di sepanjang perjalanan. Sudah menjadi adat perjuangan, rentak yang diatur tidak semestinya diakhiri dengan kemenangan, melainkan di tengah-tengah perjalanan. Kita pasti terpijak paku-paku cabaran yang mengganggu gugat perjuangan kita. Jangan lah dirimu rebah pada perasaan , kerana ia adalah ujian yang paling getir yang perlu ditempuhi.
Bersama sisipan perjuangan , aturlah langkahmu dengan keyakinan dan kepastian. Carilah nilaian permata indah di sepanjang perjalanan ini. Aku ingatkan dirimu sekuat Siti Khadijah , setabah Siti Aisyah , sezuhud dan semurni Rabiatul Adawiyah dalam menyusuri bilah – bilah perjuangan .
Semoga harapanku , mampuku lihat dirimu berada dihadapanku atau namamu meniti di bibir –bibir masyarakat yang mendambakan sekalung kesedaran dan keinsafan dalam setiap titis-titis perjuangan. Jadikanlah persiapan hari ini sebagai peluang menyulusuri hari esok. Ku susur doa kudus buatmu sahabat , agar kita tetap bersatu dalam saf-saf perjuangan suci ini. Semoga kita diberi tempat sewajarnya oleh Allah swt sejurus dengan pengorbanan kita yang tak pernah mengharapkan pulangan ini. Insya’allah.
Sahabat,
Binalah kehidupan mendatang dengan penuh keyakinan. Tabahkanlah dirimu dalam menghadapi rintangan. Bersabarlah diatas segala penderitaan , ketahuilah sesungguhnya penderitaan itu adalah symbol kesabaran yang bersifat sementara akan lenyap ditelan masa setelah tibanya kejayaan . jika diizinkan Allah swt , teruskanlah perjuangan mu itu dalam menuntut seribu kejayaan. Medan ilmu terbentang luas , menuntutnya adalah kelazatan yang tiada tolok bandingnya , teguhkanlah semangatmu dalam melakari dunia kehidupan dan . Aturi langkah perjuangan dengan lebih berhati-hati. Ingatlah, tapak-tapak perjuangan tidak akan hilang dek memori kehidupan dan tidak akan lenyap ditelan masa walaupun usia sentiasa digamit putaran waktu. Doa pejuang tetap dikenang.
Walahualam.

No comments:

Post a Comment