Wednesday, November 17, 2010

kisah di suatu malam

Malam itu aku dan beberapa orang kawan ku telah merancang perjalanan kesatu tempat, dimana perjumpaan itu merupakan perjumpaan terakhir kami semua sebelum berpisah, terutama bagi yang sudah masuk ke era yang baru... jam dah menunjukkan jam 7.05 pm, rakan yang sepatutnye hadir setengah jam yang lepas masih lagi tidak berkunjung tibe, "hujan lebat, mungkin keadaan jalan raya sesak, jalan pun licin" berfikir2 aku sendirian.. azan maghrib berkumandang.. teringat pesanan seorang rakan, jangan melewat2kan solat, walaupun ketika itu kita sedang dalam keadaan kritikal, makin lewat kita solat makin kurang pahala.. dah lah pahala memang sedikit... 7.15pm, usai solat aku mendapat panggilan dari salah seorang rakan yang menjemputku mengatakan yang mereka telah tiba dihadapan rumah... aku keluar menuju ke kereta, terkejut dan tertanya2, mengapa hanya berdua mana lagi sorang, aku tidak membiarkan persoalan itu lama dalam benak fikiranku, aku terus bertanya kan kepada kwn ku natrah, "dimana sarah?" lantas natrah memberikan handphone nya kepada aku, lalu menyuruh aku membaca mesej yang tertera di telefon bimbitnya... setelah ku baca mesej tersebut, tahu lah aku sarah sedang menghadapi masalah, dia menyuruh kami pergi dahulu ke tempat yang sepatutnya dituju, sudah tentulah kami bertiga tidak akan membiarkan sarah keseorangan, walaupun kami tidak tahu dimana sarah berada waktu itu, kami nekad untuk mencarinya.. aku, natrah dan azmi buat keputusan untuk pergi ke kolej.
Sampai di kolej , azmi dan natrah pergi ke surau untuk menunaikan solat maghrib, sementara aku pergi mencari sarah , di kolej aku tidak berjumpa dengan sarah, aku pergi pula ke sekitar luar kolej, masih lagi aku tak jumpa sarah… lalu aku pun pergi ke pusat membeli belah yang tidak jauh dari kolej tempat kami belajar, aku mencari didalam pusat membeli belah tersebut, tapi kelibat sarah masih jugak aku tak jumpa.. 10 minit kemudian telefon bimbit aku berbunyi, natrah beritahu pada aku yang sarah berada di kedai buku di Bandar, azmi dan natrah dating ke pusat membeli belah untuk ambil aku , masuk sahaja didalam kereta, air mata aku terus mengalir..aku tak tahu kenapa aku sensitive sangat waktu tu.. mungkin disebabkan emosi aku yang memang kurang stabil dalam seminggu ni disebabkan masalah lain, dan mungkin juga kerana aku kurang sihat pada ketika itu.. azmi suruh aku membaca al-quran untuk menenangkan hati, memang aku ada al-quran ketika itu, tapi dalam keadaan yang gelap pada waktu malam dan kepala aku yang mulai pening, tak mungkin aku dapat membaca al-quran didalam kereta yang sedang bergerak, sementara meneruskan perjalanan ke kedai buku, aku beristighfar di dalam hati, dan minta pada allah agar ditenangkan hati ku..
Sampai di kedai buku, aku dan natrah mencari sarah, masuk ke kedai buku yang dikatakan natrah, tapi kelibat sarah langsung tiada, aku meminta natrah call sarah dan tanya dimana sarah ketika itu, nasib baik sarah tergerak hati untuk memberitahu posisinya waktu tu, dan kami berjumpa di luar kedai buku. Aku tengok sarah dalam keadaan yang sangat sedih, air matanya tidak henti2 mengalir…aku dan natrah cube mengorek ape sebenarnya yang terjadi, lalu diceritakannya kepada kami, rupa2nya dia dalam keadaan kecewa kerana masalah yang menimpanya di kolej hari ini.. lama juga kami tinggalkan azmi sendirian didalam kereta supaya kami dapat bantu sarah hingga tenang.. hampir 10 minit kami duduk bersama aku lihat sarah semakin tenang dan aku serta natrah mengajak sarah untuk bangun dan pergi ketempat yang sepatutnya kami telah sampai disana pada waktu tersebut.. pada mulanya sarah keberatan untuk pergi tapi setelah aku dan natrah beberapa kali memujuknya barulah dia nak pergi bersama kami.. kami bertemu azmi di dalam kereta, sepanjang perjalanan aku lihat azmi agak kepenatan,mungkin penat memerah otak di dewan peperiksaan tadi masih lagi tidak habis. perjalanan diteruskan ke tempat yang sepatutnya kami pergi… perkara yang berlaku kami biarkan berlalu, seiring dengan hembusan angin malam..

No comments:

Post a Comment