Saturday, August 21, 2010

SIFAT-SIFAT YANG PERLU ADA PADA PIMPINAN


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

SIFAT-SIFAT YANG PERLU ADA PADA PIMPINAN

1.Mengenali da’wah
Jaminan kejayaan pimpinan adalah bergantung kepada rapatnya dengan barisan pimpinan, begerak bersama-sama dengan kupulan yang bergerak dan jagnan sekali-kali mengasingkan diri. Tanggungjawab pimpinan menghendaki ia sentiasa berhubung dengan barisan tentera da’wah, mengetahui masalah mereka serta mengetahui pemikiran mereka.

2.Mengenali diri
Seorang pemimpin wajib mengetahui tempat-tempat kekuatan dan kelemahan dirinya untuk mejadi pemimpin yang berjaya , dengan sebab itu seorang pemimpin mestilah mempunyai sifat-sifat berikut.
a. mengetahui sudut 2 kelemahan dan berusaha memperkuatnya.
b. mengenali sudut2 kekuatannya dan berusah untuk menggerak dan menyuburkannya.
c. dia mengambil berat mengembangkan ilmu dan membaca pendapat-pendapat, pemikiran-pemikiran politik, kemasyarakatan, ekonomi dan sebagainya.
d. dia mengambil berat mengenali tokoh-tokoh pemimpin islam dan lainnya, di samping berusaha mengetahui cara-cara pimpinan serta factor-faktor kejayaan atau kegagalan mereka.

3.Mengambil berat tentang ahli
Pemimpin mestilah bertindak mengambil berat tentang ahli, cuba mengetahui mereka secara bersungguh-sungguh mengikut keadaan hidup dan kedudukan mereka, bersimpati dengan mereka, bekerja menyelesaikan masalah mereka semuanya, membantu kemantapan ahli dan mengukuhkan kepercayaan kepada mereka kepadanya. Dengan itu dia dapat menggunakan tenaga mereka.

4.Teladan yang baik
Ahli sentiasa melihat pemimpin mereka sebagai contoh dan teladan untuk mereka ikuti jejak langkahnya. Jadi tingkah laku pemimpin, kegiatan, sikap aktifnya , akhlaknya, perkataanya dan kerjayanya, semuanya itu memberi kesan yang mendalam kepada jama’ah seluruhnya. Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam adalah menjadi teladan kepada para sahabatnya.

5.Mempunyai pandangan yang mantap
Keupayaan seorang pemimpin bertindak segera lagi tepat serta dapat menyelesaikan masalah dalam semua suasana dan keadaan akan dengan sendirinya mendapat penilaian dan kepercayaan ahli. Tetapi sebalinya pemimpin yang tidak tegas dan teragak-agak kana menyebabkan timbul keadaan kucar-kacir, kurang kepercayaan dan kurang berkesannya kepimpinan mereka.

** guys, article ni bersumberkan buku haraki "golongan yang tercicir dari jalan dakwah".. ditujukan untuk semua termasuk aku, kita semua adalah pemimpin dan kita semua juga bertanggungjawab ke atas ape yang kita pimpin, kadang2 bila berada di atas, tak semua yang di bawah dapat kita perhatikan, dan ada kalanya kita membuat silap tanpa kita sedari.. itu lah gunanya duduk dalam j, kekurangan kita ada sahabat lain yang boleh tampung, dan kelebihan kita boleh menampung kekurangan sahabat.. itulah pentingya memastikan kita ada hubungan yang baik sesama sahabat, bak kata pepatah "cubit peha kiri, peha kanan terasa jugak", jangan cubit peha kiri , peha kanan buat tak tau.. bahaya sikap tu... saling memahami itu perlu...fikir-fikirkan .. wallahualam**

No comments:

Post a Comment