Sunday, August 15, 2010

asignment banyak .....


isnin - presentation
selasa - tutorial
rabu - tutorial, pastyear
khamis - test
jumaat - test

wah banyak nyer perkara minggu depan... emm tu la yang selalu bermain dalam fikiran aku dan barangkali sahabat2 juga, maklumlah sebagai yang terlibat dalam jalan dakwah kita bukan sahaja ada tanggungjawab sebagai anak dan sebagai student tapi juga sebagai seorang daie.... tapi kekadang kita juga menjadikan tugasan2 akademik ni sbagai penghalang untuk kita bergerak kerja dalam jemaah.. betul tak???? tak betul? ikut korang la, tau la nilai diri masing2 gane yer.. aku type benda ni sebab kekadang aku pun jadi gini gak... berbalik kepada persoalan aku tadi, betul ke tidak??? buktinya?? sama ada korang @ aku pernah bagi alasan begini, ataupun berperasaan bergini:
a) buat mtg jumaat ni?? ana tak datang boleh?? bukan ape, isnin ni ana penuh ada test, quiz, presentation, sume srentak...
b) emm anta buatlah dulu taklifan tu 85%, nanti lagi 15% ana siapakan, kalu ana tak sempat, anta boleh tolong siapkan full 100% taklifan tu kan?? ana bz sekarang ni , kos ana ni susah nak score A, Kos anta senang je, tak banyak asignment.. boleh ye??? sanggup tak berkorban untuk sahabat??
c) "ish asyik aku je kena uruskan mtg ni, orang lain takde ke... tak tau ke aku bz, dah banyak dah kerja aku buat, dah banyak dah aku sumbang dekat j ni, tak cukup2 lagi ke? .." monolog hati..
d) maaf tak boleh datang usrah malam ni, lusa ana ada 10 test... emm takpe2 enti dengarlah usrah tu nanti enti citer kat ana, itupun kalu ana dah siapkan 20 asignment yang ana tak buat lagi tu.

emm kalu nak ikutkan kerje, korang tak yah kira la berapa banyak... sikit je kerja kita, kalu nak kata banyak kerja , pergi bandingkan dengan orang yang lebih banyak kerjanya dari kita, ingat la satu benda, ape pun yang ada kat kita sekarang tu suma loan je Allah kasi kat kita, takkan sikit pun kita tak boleh nak bekorban buat kerja Allah, nak tegakkan islam ni, bukan nak buat benda remeh temeh.. tapi dalam masa yang sama jangan la korang buat kerja jemaah sampai lupa akademik, lupa mak ayah. korang kena ingat, akademik hak mak ayah, hantar masuk u supaya korang belajar dapat ilmu, ni jangan sampai tak balance plak, "takpela ana berkorban untuk jemaah, ana tak kisah repeat 10 kali ana redha" korang jangan buat hal.. jangan sampai jalan dakwah kita ni jadi fitnah kat kita, emm apa-apa pun pandai2 lah korang nak tentukan, nak berbakti pun pada pencipta kita, takde salah der.. k lah korang dah besar, aku pun dah besar so apelagi lu pikir la sendiri... muhasabah balik, termasuk diri aku sendiri, ...

No comments:

Post a Comment