Thursday, August 5, 2010

aku + dia = kamu....


last night aku g utem, kebetulan ada sahabat jemput untuk ke forum yang tajuknya seperti diatas. panelnya ialah ustaz pahrol, suhaimi ex inteam, ina naim.. Agak menarik jugalah penyampaiannya, ada masa rasa macam pergi kursus kahwin, walaupun aku tak ernah g kursus kahwin tapi aku rasa ala2 gitu le .... banyak jugalah yang aku dapat semalam, yang buat aku tertarik bila ustaz pahrol kata macam ni jangan cari orang yang baik, tapi jadilah orang yang baik, pasti ALLAH swt akan berikan yang terbaik .. bila dengar tu, teringat pula firman allah yang berbunyi "laki2 yang baik adalah untuk wanita2 yang baik, dan wanita2 yang baik adalah untuk laki2 yang baik" tidak kiralah dalam apa jua aspek yang diberi perhatian untuk mencari si soleh @ solehah, yang lebih utama jadikan diri kita terlebih dahulu soleh dan solehah... teringat kata2 ustazah waktu di sekolah menengah dahulu... "kalu kamu nak pasangan yang boleh hafal al-quran, qiamullail tak pernah tinggal, kamu pun kena macam tu...ibaratnya kamu nak pergi majlis anugerah dekan , dah sah2 dalam tu semuanya terdiri daripada golongan si dekan , sudah tentulah kamu juga perlu bergelar si dekan untuk masuk ke majlis dekan2 tersebut..." .. gitulah pesan ustazah aku dulu..

ustaz pahrol juga ada beri persoalan ikan dalam laut (yang dah sah2 air laut tu masin)tak masin, tapi bila dah di darat kita taburkan dengan secubit garam ikan tu dah pun masim, ape yang membezakan ikan tu?? kenapa satu masin satu tak masin???.. jawapannya mudah ... ikan di laut tu hidup, ikan didarat dah mati... samalah seperti hati kita... jika kita hidupkan ia dengan beribadah kepada allah, nescaya akan selamatlah kita, tapi jika kita ikutkan kehendak nafs, dan hati kita mati, syaitan tu amat mudah mempengaruhi kita.. ustaz pahrol juga ada berkata "jangan nodai ibu kepada anak kamu sebelum berkahwin".. ..

sekarang pula ada new couple punye version.. islamic couple???....cinta anta dan enti... inilah strategi terbaru syitan untuk membayangi group enta dan enti... kami tak berzina!! kami cume memberi mesej2 hikmah, kami cume bertanya khabar... kami tidak seperti orang lain yang berjumpa, berdating, berdua-duaan.. kami hanya jumpa ditempat meeting, halaqah ilmu, salahkah hubungan kami???... wahai kengkawan... takde makne de...couple2 islamic ni... jangan lupa.. Allah dah pesan "jangan kamu menghampiri zina" Allah tak cakap jangan buat zina, tapi jangan menghampiri zina.... mesej ke, pandang ke, duk jauh2 ke.. syaitan tu sentiasa ada untuk membenarkan kesalahan yang kita buat... ustaz pahrol ada sebut tentang pembahagian kecil zina.. ni yang aku sempat salin je
1. zina mata - pandangan mata kita.. boleh sure ke pandangan sesama kalian tidak terganggu dengan hawa nafsu???
2. zina lidah- termasuklah sebarang perkataan, mesej ke, ym ke, tulisan ke
3. zina fikiran -harapan dan keinginan...

kadang2 banyak perkara yang kita tak sedar berlaku.. betul tak??.. muhasabah diri termasuk aku.. berhati2 lah dalam soal hati... insya'allah sahabat2 mampu mengawalnya... bagi yang dah berkenan cepat2lah ber UBM, tapi seeloknya, korang nikah je la... dosa pun tiada, dah sah2 halal... hati ni lembut... fikir2 lah..

1 comment:

  1. aku + dia = kamu ?

    atau

    aku + dia = kita ?

    ReplyDelete