Tuesday, September 21, 2010

Subhanallah…. Ape dah jadi nih….



Terlalu banyak ketawa menangis akhirnya, hari ni bermula dari pagi hinggalah ke tengahari, bibir aku ni tek lekang dari senyum, gembira sebab test ditangguh hehehe sebab tak buat persediaan yang mencukupi… bergurau dengan kawan kelas….. tapi sekejap je gembira aku, habis je kelas tadi aku turun ke surau untuk menunaikan solat, dalam masa yang sama menunggu untuk berjumpa dengan seorang adik ni… dah usai solat, aku pun bergerak keluar, sampai je level 1 baru aku perasan yang beg aku ni ringan… bile dilihat2 semula….”ya allah, tertinggal buku”.. aku naik semula ke surau, tapi tak jumpa buku yang di cari… dah haru biru hati ni di buatnya… aku naik ke level 6… kekelas terakhir aku sebelum ke surau tadi… dah ada orang dalam kelas tu.. takpelah masuk je… aku pun Tanya mereka kalu2 ternampak buku yang aku cari…. Mereka kata takde…. Lagila aku pening mana pula buku aku ni… kemudian aku teringat… oooh agaknya kakak yang duduk sebelah aku tadi tolong simpankan kut… aku pun call dia.. “assalamualaikum kak, da tak ternampak buku saya?, tertinggal dalam kelas”…..lama aku tunggu jawapan akak tu dalam 3 ke 4 minit juga la…kemudian dia kata tak jumpa… aku pun matikan perbualan selepas berikan salam…. Kemudian termenung jap kat tangga…… “mana pulak???” tengah2 termenung dapat mesej dari adik yang awalnya aku berjanji nak jumpa tadi… boleh aku terlupa… kesian dia tunggu lama… aku pun turun lah, dan kami pergi makan… makan tadi tak dapat nak berdiskusi lanjut dengan adik ni dek sebabkan kepala aku yang duk berputar2 mengingatkan kemana menghilangnya buku aku , akak minta maaf dik… dalam 3.30 kami kembali ke kampus selepas selesai makan… aku naik ke library sambil hantar msj kepada kakak yang seorang lagi bertanyakan kalu2 ada terjmpa buku aku.. tapi tiada jawapan… punya jauh berfikir sehingga aku buruk sangka pada kakak yang berdua ni, aku duk terfikir mereka ada buku aku tapi taknak beritahu… jahat kan aku….. tapi aku cubala buang perasaan tu…. Walaupun tak hilang sepenuhnya,…. Sampai dekat tempat duduk dekat luar library aku mencari pendrive nipis bewarna silver yang dah hamper setahun menjadi milik aku, ditakdirkan Allah, pendrive tu pun aku tak jumpa.. dua kali aku punggah barang dalam beg ni.. tak jumpa juga….hampir nak menangis aku dibuatnya, itulah satu2nya pendrive yang aku ada, dan yang itu pun dah hilang… cube tenangkan hati, aku masuk kedalam library, untuk buat assignment, terfikir macam mana nak simpan assignment ni tak der pendrive??... timbul satu idea, buat je kemudian simpan dalam draft email, kan boleh online… aku pun siapkan kerja.. dah nak sampai masa library ditutup, aku simpan kerja aku, kemudian buka email… sekali lagi diuji.. email aku tak boleh dibuka… pening memikirkan , macam mana nak simpan memandangkan tiada yang dikenali berdekatan ketika itu untuk pinjam pendrive.. akhirnya.. dengan peraqsaan tawakal kepada allah….aku simpan kerja aku dalam folder di computer library..aku tau risiko besar assignment tu takkan ada pada keesokan hari, sebab biasanya semua computer akan di format semula, bermaksud segala yang disimpan automatiknya akan dimasukkan kan ke recycle bin yang tak boleh nak di restore semula…. Nampaknya esok pagi aku kena bergerak awal ke kampus untuk memastikan aku dapat guna computer yang aku pakai hari ni dengan harapan besar computer tu masih seperti hari ni (tak di format lagi), .sebelum balik, aku singgah di kelas yang aku pegi tadi, tiada yang aku cari disitu…. Kemudian aku teruskan perjalanan pulang ke rumah…. Ambil masa berbual dengan housemate dalam setengah jam, kemudian aku rehatkan mata, terlajak ke 5.15 baru aku terbangun, terus aku tunaikan solat asar… habis solat asar… aku duduk termenung bersandar didinding , masih lagi berfikir kemana menghilang nya buku dan pendrive aku… penat termenung aku buka buka laptop, dan aku tulis ape yang aku telah lalui hari ni… maaf2 sahabat2 mood aku tak berapa baik hari ni …. Maaf andai riak muka ini tak dapat memancarkan senyuman.. bukan aku tak nak bercerita pada kalian, tapi aku bimbang kalu aku ceritakan aku akan dapat feedback yang sama sewaktu aku kehilangan barang kepunyaanku dahulu…cuai, pelupa, leka… aku dah lali dengan jawapan2 tu… terlalu kerap hingga ada masanya buat hati aku terluka , letakkan diri kamu ditempat ku yang memang ku akui mengalami masalah sering lupa yang semakin terukaku sentiasa cuba perbaiki diri.. tapi perjalanannya jauh, bila hendak mengadu, aku terasa seakan2 dipersalahkan semula.. memang salah aku, tapi kalu itu ujian allah berikan pada aku..aku terima... … entahla… buku dan pendrive tu aku serahkan pada allah… barang2 tu boleh diganti… buku boleh di potostate… sahabat2 kalu hilang aku takkan jumpa penggantinya sampai bila2…. Sahabat2 doakan aku …..

1 comment:

  1. Innalillahi wa inna ilaihi raji'un... Banyakkan Selawat pada Nabi SAW, Insya Allah jumpa.

    ReplyDelete