Monday, September 20, 2010

JOM BERCINTA !!!!!



Ha!!!!!!!!!!!! Jom bercinta, bestkan tajuk ni, jangan salah faham, bercinta dengan allah bukan dengan manusia…. Sejauh mana kita dapat pastikan yang hati kita ni betul2 tertaut pada pencipta kita… kalu dengan manusia yela korang boleh buat macam2 nak cakap I luv u ke, mesej ke, ape2 je la… ha sekarang ni kita nak belajar step2 untuk mencintai allah… aku dapat dari majalah solusi ni, nak share dengan korang … jom baca, dan mari beramal    …
Langkah Mencintai Allah s.w.t:
1. Amalkan segala suruhan allah dengan bersungguh-sungguh dan tanpa banyak soal dan alas an.
2. Jauhi larangan allah dan jangan sesekali dekatinya apatah lagi melakukannya. Simapanlah rasa tidak sedap hati saat kali pertama melakukan sesuatu yang dimurkai allah sebagai bekalan menjauhkan diri dari maksiat.
3. Letakkan allah sebagai priority dalam hidup dan dahulukan allah dalam segala sesuatu, tidak kira ketika melakukan ibadah atau saat perlukan pertolongan.
4. Sentiasa berdoa dalam setiap perbuatan kerana itu akan mengingatkan kita kepada allah setiap masa.
5. Reda atas segala ketentuan qada dan qadar terutamanya jika ditimpa musibah.
6. Kerahkan semua anggota badan mentaati allah , termasuk hati dan juga lidah.
7. Anggap dunia sebagai sebuah penjara. Abu hurairah meriwayatkan sabda rasulullah yang bermaksud “dunia itu penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.” Apakah bekalan yang biasanya dibawa balik oleh seorang banduan ? apakah dia mampu membawa harta kekayaan atau sijil yang mengiktiraf tahap inteleknya? Banduan biasanya hanya mampu membawa keluar samada sikap lamanya atau sekeping hati yang bersih.
8. Renew. Sentiasalah perbaharui cinta kepada allah . dunia ini melelahkan kerana tempat beristirehat hanyalah di akhirat. Lepas satu kebaikan dan ibadah dikerjakan , lakukanlah yang lain pula.
9. Aktif. Seorang hamba yang betul2 mencinatai allah akan jadi ibarat peniaga yang tamak, pantang ada peluang melakukan ibadah akan terus dilaksanakan tanpa tawar menawar.
10. Cintailah apa sahaja yang disukai allah dan bencilah apa jua yang dibencinya.

1 comment: