Sunday, October 3, 2010

ukhuwah kita sampai ke syurga..


Uit..... heheheh... bersawang blog aku... lama tak jenguk...bila korang baca tajuk entry kali ni, mesti rasa cam terharu je kan2.... jiwang la korang ni.... emm kenapa aku nak tulis tentang ukhuwwah hari ni??? (aku jawab sendiri jugak)sebab aku rasa taknak tulis entry lain... :) emm selalu kita cakap dan fikirkan masalah ukhuwah ni sampai nak pengsan rasa betul tak??? muslimin ni tak jaga ukhuwah, tak tau masalah dikalangan muslimin yang lain, buat hal sendiri je.. muslimat ni tak jaga ukhuwah, asyik nak terasa je dengan sahabat, sikit2 sentap... ha apelagi.... nak kata semua pasal ukhuwah lah...tak yah kata korang la, aku pun kekadang ada gak tekena masalah ukhuwah ni, tapi aku jenis malas nak cakne, lantak korang la nak buat ape.. tapi tak memikirkan sahabat pun masalah ukhuwah jugak ye tak....
Tadi aku baca satu tajuk ni, tapi sesuai diaplikasi dalam mana-mana situasi tajuknya: UKHUWWAH ISLAMIYYAH.
Ape yang korang paham tentang konsep ukhuwwah islamiyyah ni???? Tak pelah aku jawap ye… mengikut buku ni , dia tulis “persaudaraan atau kasih saying yang bermatlamatkan mardhatillah yang mana ianya merupakan kurniaan atau pemberian dari allah s.w.t, dilemparkannya hanya kepada hati-hati hambanya yang ikhlas dan suci”.. ataupun ayat mudahnya rasa kasih saying kerana allah dan benci pun kerana allah… dalam surah al anfaal ayat 63 Allah s.w.t befirman:
Dan dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah engkau belanjakan segala harta benda yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka , akan tetapi allah telah menyatu padukan di antara hati mereka. Sesungguhnya ia mahkuasa lagi maha bijaksana.
Sekuat-kuat ikatan iman adalah cinta dan berkasih sayang kerana allah dan marah juga kerana allah. (hadis riwayat imam ahmad)
Nak berukhuwah ni bukan benda mudah, nak berukhuwah pun ada syarat-syarat yang korang kena ikut :
1. Ukhuwah yang dibina berlandaskan keikhlasan dan bebas dari sebarang elemen atau sifat kepentingan peribadi atau kepentingan seseorang. Nak katanya bila berukhuwah ni bukan sebab korang ada tujuan tertentu melainkan kerana allah, make it clear kalu korang berukhuwah semata2 sebab nak jaga hati sahabat korang tak kan mampu nak buat kerja islam bersama2 dengan baik, sama gak kalu duk dalam jemaah semata2 nak ikut sahabat dah lama korang keluar dari jemaah tu yela sebab tak tahan perangai sahabat, ada yang gitu ada yang gini sikapnya.. ala.macam astro . macam2 ada.
2. Mereka yang berukhuwah mestilah menlazimi diri dengan manhaj , maksudnya kena melazimi dengan peraturan allah, sebarang masalah rujuk al quran dan sunnah rasulullah s.a.w.. kalau lah kita ikut kisah hidup para sahabat, mereka ni akan bertemu dan Cuma akan berpisah dengan surah al asr dan ucapan salam .. kalu kita memang dalam usrah @ liqa’ je la gini.. kalu jumpa besa2… ha ok lah nak masuk kelas dulu…bye.. kadang2 salam pun entah kemana… aku pun sama gak, ish2…
3. Memperatikkan amalan nasihat menasihati, selalu kita dengar sahabat yang baik adalah sahabat yang menegur kesalahan kita… tapi adakah kita bersedia untuk ditegur?? Menegur suka tapi bila nak ditegur sentap je kejenya.. dah tu gane… dah tu kata sahabat tak memahami… bukan sahabat tak memahami… sahabat Cuma nak tegur, kalu ape yang ditegur tu korang rasa tak kena cakaplah dan beritahu situasi yang sebenar ni tak, memang la sahabat tu tak paham , dah taknak bagitahu…
4. Ukhuwwah yang melaksanakan konsep saling tolong menolong samada dalam susah ataupun senang.. hadis nabi “perumpamaan dua orang yang bersaudara itu adalah umpama kedua-dua tangan yang mana salah satunya membasuh tangan yang lain” tolong sahabat kita untuk menyelesaikan hajatnya sebelum diminta, aku bagi contoh..sahabat ni sebelum tidor malam tadi ada cakap teringin nak makan tomyam , sok tu tengahari gi masak @ beli tomyam pastu ajak dia makan, cube korang letakkan diri korang dalam keadaan sahabat tu.. mesti korang terharu kan… bukan nak bagi dia terharu pun sebenarnya tapi itulah, bila mana dah jadi sahabat ni, ape yang dia rasa itu jugaklah yang korang akan rasa, ape yang dia teringin itu jugaklah yang dia teringin.. pernah ada sorang ustaz ni cakap “kalau kawan antum da masalah nak guna duit 20 sen, antum bukan setakat kena cari 20 sen tu tapi antum kena piker gane nak cari seringgit untuk sahabat tu”
Sahabat ni adalah sebahagian dari diri kita, kalu sahabat sakit, kita takkan mampu nak terlena pun waktu mala, kita orang pertamayang akan berjaga untuk pastikan keadaan dia okey, kalu sahabat ni tak cukup duit, kita sanggup puasa nak bagi duit belanja kita kat dia, kalu sahabat kita ni tak sempat nak siapkan assignment kita lah orang pertama yang akan buka laptop tolong dia siapkan kerja dia, kalu sahabat ni lambat nak pergi mana2, kita ni lah orang yang pertama nak tawarkan bantuan pada dia, takder kenderaan pun sanggup teman dia pergi jalan kaki.. kalu sahabat kita hadapi kesedihan @ masalah kitalah orang yang pertama akan gembirakan buat lawak bodoh kat dia, janji dia happy.. muhasabah balik la termasuk aku, adakah kita ni dah cukup hebat nak level tahap pershabatan kita ni sebagai ukhuwah kerana allah… bak kata nabil lu piker la sendiri… bak kata ustaz (aku tak ingat nama) fikir2kan selamat beramal.

2 comments:

  1. Bak kata Prof Izzi Hj Ali : "Renung-renungkan dan selamat beramal! ;)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete