Wednesday, June 23, 2010

diam.. baik ke tak?

bercakap tentang diam... adakah berdiam diri baik untuk kesihatan??
huuhhu, takder kaitan dengan ape2 pun fizikal badan kita ye tak??
ape yang kita tak tau ialah ...... bila kita terlampau diam pun da msalah juga..
masalah kepada siapa?.... masalah pada jiwa kita.... terlampau berdiam diri, cuma duduk dalam dunia kita sendiri, seolah2 tiada orang lain... ayooooooooo... nasib baik aku bukan pendiam.. banyak mulut aku ni... huhuhu kawan2 kalu aku diam sehari tu maknanya aku tak berapa sihat la tu.. sebab selain tidor dan solat, waktu sakit je la aku diam... lain la kalu aku ngigau time tido.huhuhu... apesal tetiba aku buat entry pasal diam niih??? ha.... meh sini aku jawap.. sebab semalam aku g kuliah,da ustaz ni bagi, best sei kuliah nya, tapi aku tak berapa nak faham sangat sebab speaking indon maaaaa... plus anak2 kecil yang berlari kesana, kesini, kesinun dan kemana-mana lagi.... aku sempat dengar berkenaan 4 hadis yang dibacanya, dan diam ni yang paling aku fokus sikit...
katanya bila terlampau diam ni hukumnya makruh.... ha baru aku tau da hukum rupanya kalu terlampau berdiam diri ni... memang betul kadang2 lebih baik kita berdiam diri, dan didalam berdiam diri tu kita berzikir untuk mengelakkan kita bercakap perkara yang tidak sepatutnya.tapi satu perkara kita perlu ingat, disekeliling kita juga ada manusia lain, yang nak bercakap dengan kita, nak tahu perkembangan kita.. tapi kalu kita terlampau berdiam diri, sehingga boleh menyebabkan orang lain takut nak berinteraksi dengan kita.. jangan ia sampai menimbulkan fitnah bagi diri kita sendiri.. itu yang bahaya kalu terlampau berdiam diri.. wallahualam

No comments:

Post a Comment